Wat is een goede foto en hoe koop je die?
Vraag mensen of een foto goed is en je zal zeer diverse antwoorden krijgen. Wat voor de een een absolute topplaat is, is voor de ander een gewoon plaatje. Als marketeer of communicatiepersoon wil je goede foto’s gebruiken en daarmee een bepaalt verhaal vertellen.
Wat maakt een foto écht goed? Is het alleen de techniek, of speelt er meer mee? Een sterke foto trekt de aandacht en draagt bij aan de boodschap die je wilt overbrengen. Toch zie ik dagelijks beelden die weinig tot niets toevoegen. Zonde, want goede fotografie kan een krachtig middel zijn om je merk te versterken.
In dit artikel deel ik de belangrijkste factoren die bijdragen aan een sterke foto en leg ik uit waarom de juiste fotograaf het verschil maakt. Hier zijn belangrijke factoren die bijdragen aan een goede foto:
Technische Kwaliteit
Scherpte & Focus – Het onderwerp moet goed in focus zijn
Belichting – Goede balans tussen licht en schaduw, zonder al te veel overbelichte of onderbelichte delen. Zorg dat het belangrijkste deel in de foto de juiste belichting heeft.
Contrast – Dit wordt over het algemeen als mooi ervaren. Contrast is het verschil tussen licht en donker. Heeft het hoofdonderwerp in een foto veel contrast?
Compositie – Leidende lijnen, en symmetrie zorgen voor een evenwichtig beeld. Dingen op/in een foto moeten iets bijdragen. Die prullenbak op de foto doet dat niet, tenzij die bewust op de foto staat omdat je een prullenbak producent bent.
Kleurgebruik – Harmonie in kleuren en contrast maakt de foto aantrekkelijk. Komen je huisstijl kleuren terug in foto’s op belangrijke plekken?
Emotie & Verhaal
Sfeer en emotie – Een goede foto wekt een gevoel op of vertelt een verhaal die relevant is voor de doelgroep.
Authenticiteit – Hechten jullie zelf waarde aan het laten zien van de realiteit van jullie product, dienst of kantoor (voor arbeidsmarktcommunicatie)? Maak dan niet gebruik van een stockfoto of AI. Je doelgroep voelt dat snel aan. Want zijn de mensen erg divers en erg mooi dan heb je meestal met stockfoto’s te maken. Staat er bovendien niets herkenbaars op een foto dan zal zo’n stockfoto weinig waarde en emotie toevoegen. Met stockfoto’s vertel je de kijker (je doelgroep) dat je fotografie niet zo belangrijk vindt en/of dat jullie geen expert zijn op een bepaalt gebiedt.
Dynamiek & Timing – Een perfect vastgelegd moment kan een wereld van verschil maken.
Esthetiek & Creativiteit
Origineel Standpunt – Afwijking van standaard hoeken maakt een foto boeiender. Het kost iets meer tijd om de foto te bekijken en het beeld blijft langer hangen bij de kijker. Als een origineel standpunt past bij een fotografie opdracht dan maak ik graaf foto’s vanuit een originele hoek, bekijk mijn fotografie portfolio maar eens.
Balans in het beeld – Het oog moet op een natuurlijke manier door de foto geleid worden. Balans in een foto kan ook achteraf worden gecreëerd door een foto goed uit te snijden en rekening te houden met de plaatsing zoals bijvoorbeeld een header-foto op een website.
Contrast & Lichtspel – Spelen met licht en schaduw kan de foto extra kracht geven.
Een écht goede foto is veel meer dan alleen techniek—het is de combinatie van vakmanschap, gevoel en creativiteit die de foto uniek en gedenkwaardig maakt.
Ervaren beroepsfotografen kunnen goede foto’s produceren. Daar zit een groot verschil met amateurfotografen of mensen die af en toe een plaatje maken.
Zo kijk ik zelf met een getraind oog naar de wereld. Altijd opzoek naar de mooiste foto’s. Door dat ik de afgelopen 30 jaar misschien wel een miljoen foto’s heb gemaakt (waarvan de laatste 16 jaar als beroepsfotograaf) weet ik hoe mooie foto’s ontstaan en waar ik op moet letten om die te maken. Ook houd ik rekening met het doel van de opdrachtgever en de plaatsing. Dat combineer ik met mijn drang om dingen, bedrijven, mensen, congressen enz. zo mooi als mogelijk vast te leggen. Op die manier produceer ik mooie foto’s die aansluiten bij een fotografie briefing en de wensen van een opdrachtgever.
Goede fotografie is naast een kostenpost vooral een kans
Ik zie dagelijks heel veel foto’s voorbijkomen die echt helemaal niets bijdragen aan de boodschap waarbij ze geplaatst worden. De tekst daar draait het dan om. Maar als je bijvoorbeeld nieuwe mensen wil aantrekken dan kan je bij een oproep voor nieuw personeel ook goede en echte foto’s van jullie medewerkers en kantoor laten zien. Daarmee informeer je de doelgroep veel beter dan wanneer je een stockfoto van mooie mensen in een onherkenbaar kantoor laat zien.
Hoe verder een partij afstaat van fotografie, hoe beroerder over het algemeen de beeldkeuze is. Niet iedereen ziet wat een goede foto is. En ook niet iedereen heeft door wat de potentie van goed beeld is. Voor veel partijen valt bij beter gebruik van fotografie zeker winst te behalen. Soms wordt de inkoop van foto’s vooral gezien als kostenpost en wordt er minder gedacht aan de potentie die de foto’s hebben je doelgroep beter en eerlijker te informeren.
Fotograaf gezocht? Denk goed na over je aanpak!
Goede foto’s maken is een vak. Geef 100 fotografen exact dezelfde briefing, en je krijgt 100% andere foto’s. Daarom is het opvallend dat er nog wel eens een fotograaf gezocht wordt via social media. Een oproep op LinkedIn – “Wij zoeken een fotograaf voor…” – levert snel honderden reacties op.
Maar als fotografie écht belangrijk voor je bedrijf is, had je waarschijnlijk al een goede fotograaf in je netwerk. Waarom tijd besteden aan het doorspitten van 200 reacties en portfolio’s? Aandachtig een paar goede portfolio’s van beroepsfotografen bekijken zal je minder tijd kosten en resulteren in betere foto’s. Kies voor een fotograaf met een bewezen stijl en ervaring die aansluit bij jouw merk. Want sterke fotografie is geen kwestie van toeval, maar van de juiste keuzes.
Wil je weten waar je op kan letten bij het maken van een keuze? Lees dan mijn blog kiezen van een fotograaf
Waarom goede foto’s het verschil maken voor je merk
Goede fotografie is veel meer dan een mooie plaat. Het is een krachtig communicatiemiddel dat impact maakt. Een sterke foto trekt de aandacht, roept emotie op en draagt bij aan de boodschap die je wilt overbrengen. Toch wordt fotografie in sommige gevallen voornamelijk gezien als een kostenpost, terwijl het juist een waardevolle investering is die de effectiviteit van je communicatie versterkt.
De juiste fotograaf kiezen is belangrijk voor je communicatie. Een professional met ervaring en oog voor detail kan foto’s maken die perfect aansluiten bij je merk en je doelgroep op de juiste manier aanspreken. Goede fotografie verdient serieuze aandacht. Door te investeren in kwaliteit en bewuste beeldkeuzes te maken, zorg je ervoor dat je foto’s niet alleen mooi zijn, maar ook daadwerkelijk bijdragen aan je merk en communicatie.
Als je een leuk idee hebt, een opdracht wil bespreken, of tarieven of een offerte wil aanvragen – stuur dan even een email of bel mij. Tot snel!
Reclamebeeld.nl info@reclamebeeld.nl 06-51520360
Van der Duynstraat 143
2515 NJ Den Haag